Millioner af teenagere bestemmer ikke over deres egen krop

At bestemme over sin egen krop er en menneskeret. Men over hele verden får millioner af piger og drenge ikke selv lov til at bestemme, hvem de vil være kæreste med, og hvornår de vil have sex. De lever i frygt for seksuelle overgreb og voldtægt. ’My Body My Rights’ er overskriften på Mediekonkurrencen for grundskolernes 6.-10. klasser 2016, som Politiken og Ekstra Bladet afholder i samarbejde med Amnesty International.

Hvem bestemmer over din krop, og om du vil have sex? Hvem vælger din kæreste, og hvem bestemmer, om du skal have børn?
For de fleste teenagere er svaret heldigvis: mig selv. Men for millioner af piger og drenge verden over træffes disse fundamentale livsvalg af andre. Retten til at bestemme over sin egen krop er temaet, når Amnesty International, Politiken og Ekstra Bladets ’Mediekonkurrence for skoler’ løber af stablen i uge 9, 10 og 11 i foråret 2016.


Med Mediekonkurrencen kan elever fra grundskolernes 6.-10. klasser dykke ned i de journalistiske genrer, lege nyhedsredaktion og samarbejde om at formidle de historier, de har fundet frem til. Eleverne bestemmer selv, om historien skal formidles via et nyhedssite eller en avis – eller endda begge dele. Blogging, tv-klip, sociale medier og meget mere kan integreres.

Elever og lærere vil blive hjulpet på vej med blandt andet elevsite, hotline og undervisningsmateriale, og som lærer vælger man selv, om projektet skal ligge i uge 9, 10 eller 11. Mediekonkurrencen kan bruges i dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi, kristendom, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, og ligger i tråd med mange af disse fags og emners kompetence og færdigheds - og vidensmål.


”Den trykte avis er stadig et kerneprodukt for os, og er en oplagt mulighed for eleverne til at sætte deres aftryk og skabe debat i lokalsamfundet, når avisen trykkes i 1.000 eksemplarer på rigtigt avispapir. Selvom de unge begår sig mest online i dag, tvivler jeg på, at deres budskab altid når bredt nok ud. Her kan den trykte avis noget helt andet og mere,” fortæller projektchef Louise Abildgaard Grøn fra Ekstra Bladet Skole og Politiken Skole.

Det er gratis at deltage i Mediekonkurrence for skoler 2016.


Tilmeld din klasse på politiken.dk/skole eller ekstrabladet.dk/skole

WK´15

wk15

Hvad:

WK’15 er rettet mod elever, der regner med at være en del af et elevråd efter sommerferien, eller som har en interesse for elevrådsarbejdet. Hvis man er usikker på, om elevrådsarbejdet er noget for én, kan man deltage i arrangementet og få en smagsprøve på, hvordan det er at sidde i et elevråd.

Der er kurser og oplæg om elevrådsarbejde og kommunikation - både intern og ekstern. Herudover vil der også være et oplæg af Mads Vendelin Olesen og Kristian Scharling om innovation og om, hvordan man kan arbejde med det.

Hvornår:

29. maj kl. 16.00 til 31. maj kl. 14.00.

Hvor:

Weekendkursus 2015 bliver afholdt på Vestervangsskolen i Randers.

Pris:

Selve weekenden er gratis, så længe du har et gyldigt medlemskab. Hvis du ikke allerede er personligt medlem, kan du blive det for 120 kr. om året. For personligt medlemskab kontakt Danske Skoleelever på 70 22 00 33 eller på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Tilmelding:

Du kan tilmelde dig her, eller du kan kontakte Danske Skoleelever på 70 22 00 33 eller på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og oplyse dit fulde navn, skole, e-mail og telefonnummer.

Spørgsmål:

Kontakt venligst Danske Skoleelever på 70 22 00 33 eller på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Ny formand for landets elever!


På Danske Skoleelevers årlige Generalforsamling, blev der valgt en ny formand til at tale elevernes sag. Silke J. Fogelberg tager over for tidligere formand Miranda Wernay Dagsson, der starter i gymnasiet til sommer.

Silke er 16 år gammel og går i 9. klasse på Hunderupskolen i Odense. Søndag blev hun valgt som formand på Danske Skoleelevers Generalforsamling og skal næste år repræsentere de danske grundskoleelever i debatten om skolen.

"Vi går et spændende år i møde, hvor jeg vil kæmpe for at elevernes stemme er tydelig i debatten om skolen. Jeg glæder mig rigtigt meget til at sørge for, at vi elever inddrages i den videre udvikling og implementering af folkeskolereformen Vi vil ikke nøjes med at se på - vi vil selvfølgelig blande os i debatten og være med til at skabe det gode skoleliv for alle elever” Silke Fogelberg. 

Silke har været aktiv i Danske Skoleelever i 2 år og har det foregående år siddet som medlem af organisationens bestyrelse som regionsformand for Fyn. Hun er nu klar og glæder sig til at gå forrest i kampen om det gode skoleliv.

"En af mine store visioner for det kommende år er at sætte et ordenligt undervisningsmiljø på skolerne på dagsordenen. Vi skal have mest muligt ud af vores skolegang, og det får vi altså ikke, hvis vores koncentration falder for hver gang vi trækker vejret. Jeg vil kæmpe for en lovgivning der sikrer, at vi elever har ordentlige undervisningsforhold – også når det handler om trivsel. Der er alt for mange, der oplever ensomhed og mobning. Det skal der tages hånd om” siger ny formand Silke Fogelberg

silke         

KONTAKT:

Silke Fogelberg, Formand Danske Skoleelever
Tlf. 60 40 20 00 / Mail:  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Søren Mulvad Sølvkjær, Presseansvarlig
Tlf. 26 39 20 48 / Mail:  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Ballerup Kommune - Årets elevvenlig kommune ´15

Danske Skoleelever har kåret Ballerup Kommune som årets Elevvenlige Kommune 2015. Den ærefulde anerkendelse er tilfaldet Ballerup fordi eleverne i kommunen på forbilledlig vis er blevet inddraget aktivt og konstruktivt i den politiske beslutningsproces.

Dette er kommet til udtryk ved, at Fælleselevrådet i Ballerup har kæmpet for - og er lykkedes med - at få eleverne inddraget i planerne om skolesammenlægningerne i
kommunen, hertil særligt i de demokratiske processer omkring hvordan elevrådene på skolerne skal fungere i en ny hverdag.

Ballerup Kommune er således kåret som årets Elevvenlige Kommune, fordi de i tæt samarbejde med Fælleselevrådet har afholdt flere møder med både politikere, skoleledere og elevrådskontaktlærer i sigtet mod at skabe det gode skoleliv i Ballerup. Derudover har Ballerup Fælleselevråd afholdt et talentshow for eleverne i kommunen for at skabe venskaber og bygge bro mellem eleverne på de forskellige skoler i kommunen.

Vi ønsker Ballerup Kommune tillykke og ser frem til at fortsætte det gode samarbejde!

ballerup elevvenlig kommune 2015

Nyt fælleselevråd i Ishøj

Ishøjs fem folkeskoler og Ådalens Privatskole er gået sammen om et fælleselevråd. De vil gerne have indflydelse på undervisningen og lære hinanden at kende på tværs af skolerne.

Tirsdag den 14. april var første gang, repræsentanter fra Ishøjs fem folkeskoler og Ådalens Privatskole mødtes for at drøfte, hvordan fremtidens fælleselevråd skal se ud. Det skete ved et fire timers møde, hvor repræsentanterne drøftede hvilke aktiviteter, fælleselevrådet skal arbejde med.

”De arbejdede rigtig godt og seriøst, og de argumenterede frem og tilbage, drøftede forslag og stemte. Dem, der var i mindretal, respekterede dette. Det var en rigtig god oplevelse, hvor det primære sigte var i samarbejde med Danske Skoleelever at udarbejde rammerne,” siger Peter Jensen, som er pædagogisk konsulent i Ishøj Kommune, og som var med på dagen – men han understreger, at alle beslutningerne blevet truffet af eleverne selv.

”Noget af det, som eleverne talte om, var, at de gerne vil lære hinanden at kende på tværs af skolerne og have nogle aktiviteter, så de kommer rundt hos hinanden. Derudover vil de gerne forholde sig til undervisningen på skolerne og især til de dele af reformen, som ikke har været så nemme, såsom bevægelse og understøttende undervisning. Temaer, som de tænker, et fælleselevråd kan have indflydelse på.”

Læs mere her

Stor kampagne mod ensomhed blandt børn og unge på DR

22.000 børn er ensomme lige nu, og DR har sat sig for at bekæmpe ensomhed. Det sker med en kampagne mod ensomhed i uge 17.

 

Mandag aften kan du se en dokumentar om ensomme børn på DR Ultra klokken 20. Dokumentaren bliver sendt igen torsdag den 23. april klokken 18.10. Efter torsdags udsendelsen er der chat med pigerne fra dokumentaren på www.dr.dk/ultra. Chatten er cirka fra klokken 18.30-19.

 

DR Ultra  Nyt bringer også indslag om ensomhed hver dag i uge 17. Tirsdag følger Ultra Nyt op på dokumentaren med reaktioner fra en af børnenes klassekammerater.

 

På studietur til USA

I Danske Skoleelever prioriterer vi hvert år at søge inspiration og gode ideer til hvordan det gode skoleliv kan sikres for alle elever. Denne søgen går ud også ud over landets grænser og i år vendte vi endnu engang blikket mod USA.

USA er på mange måder et foregangsland som er værd at lade sig inspirere af - også på uddannelses-området. Faktum er at USA og Danmark gør tingene meget forskelligt og det derfor er oplagt at få anderledes og spændende input med hjem til det danske skolesystem.

Vi har glædet os meget til turen og ser nu frem til at dele vores erfaringer med jer.

I dagbogen kan du finde flere detaljer og historier om vores oplevelser i USA.

God læselyst!

Se dagbogen for USA 2015

Nye vejledninger skal hjælpe frie skoler med at inddrage elever

Efter en række sager på frie grundskoler og efterskoler, hvor elever er blevet udskrevet uden at blive hørt, kommer Undervisningsministeriet nu med to vejledninger, der skal hjælpe skolerne med i højere grad at inddrage eleverne.

Folketingets Ombudsmand har haft en række sager fra frie grundskoler og efterskoler, hvor elever tilsyneladende er blevet udskrevet uden at blive inddraget i beslutningen først. Derfor har ombudsmanden henvendt sig til Undervisningsministeriet om problemstillingen for at sikre, at skolerne fremover inddrager den pågældende elev, når skolerne skal træffe lignende afgørelser om barnet af den karakter.

FN's børnekonventions artikel 12 indebærer nemlig, at børn, der er i stand til at udforme egne synspunkter, også har ret til frit at udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet selv. Barnets synspunkter skal samtidig tillægges passende vægt i forhold til, hvor gammel og moden, barnet er.

Derfor har Undervisningsministeriet sammen med de frie skolers skoleforeninger og Danske Skoleelever udarbejdet nyt vejledningsmateriale, som skal hjælpe de frie skoler med at inddrage eleverne, hvis der er tvivl om, hvorvidt eleven kan fortsætte med at gå på skolen.

Undervisningsministeriet derfor har netop udgivet:

  • At lytte og inddrage - FN's børnekonvention og de frie skoler.
  • Jeg har ret til at blive lyttet til - om dine rettigheder hvis du ikke mere må gå på skolen.

"Det er vigtigt, at børns rettigheder bliver overholdt på alle skoler i Danmark. Derfor er det en stor styrke, at foreningerne på de frie skolers område er gået så aktivt ind i arbejdet med at lave de nye vejledninger. Men vejledningerne er kun et skridt på vejen. Det er ude på skolerne, at inddragelsen skal ske. Derfor er det afgørende, at skoleforeningerne og Danske Skoleelever vil gå aktivt ind i at sørge for, at eleverne inddrages i hverdagen ude på skolerne,” siger undervisningsminister Christine Antorini.

Materialet kan findes her: http://www.uvm.dk/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Frie/2015/150326-Nye-vejledninger-skal-hjaelpe-frie-skoler-med-at-inddrage-elever

Elevinddragelsesrapporten fra 2014 er nu oversat til engelsk

I forbindelse med vores internationale aktiviteter har vi netop fået oversat Elevinddragelses rapporten fra 2014
"Elevinddragelse i undervisningen - En vej til øget faglighed, trivsel og samfundsengagement" til engelsk. 

Rapporten kan læses online her

Download en lavopløselig pdf her 


PUPIL ENGAGEMENT IN EDUCATION: A MEANS FOR INCREASED ACADEMIC ABILITY, 
WELL-BEING AND SOCIAL COMMITMENT.

The research on pupil engagement shows that when pupils are engaged in the decision-making regarding the planning,
execution, and valuation of their education, they become academically stronger, gain increased wellbeing, and attain a
greater sense of social commitment.

In the new agreement on reforming the public schools in Denmark, which was negotiated into place in June 2013, 
the political parties behind the agreement emphasized that “pupil engagement and pupil democracy are significant 
factors for school development in the future”.                              

     

                elevinddragelses gb

There are, however, several unanswered questions on pupil engagement. With this report, and by answering the two research questions, which, based on the research so far, are the most obvious ones to address, the Association of Danish Pupils pushes the research in pupil engagement another step forward. Even though the research in pupil engagement shows strong and robust positive effects from pupil engagement on pupils’ academic ability, well-being, and social commitment, there have been no studies investigating the reason behind these effects. In this report, we complete the first systematic analysis of this question, and show that the primary reason for the positive effects of pupil engagement, is how pupil engagement creates co-ownership for the pupils in the education, which has a strong positive effect on pupils’ motivation.

Similarly, it has not been researched, whether or not, or how, it is possible to increase pupil engagement. Based on the existing research, and the great political interest for pupil engagement, it does seem to be a particularly relevant question to ask. In this report, we, thusly, analyze this question, and show that it is possible to increase pupil engagement quite strongly, which can be done by completing a competency development course for pupils, teachers, and principals.

Nu kan der igen søges folkeskolemidler hos A.P. Møller Fonden

Nu kan der igen søges folkeskolemidler hos A.P. Møller Fonden

A.P. Møller Fonden åbner i dag for nye ansøgninger til den en milliard store donation til folkeskolen. Ansøgerne opfordres til at tænke ambitiøst og langsigtet. 

I foråret 2015 inviterer Fonden igen skoler, kommuner og andre aktører til at søge om støtte til opkvalificering og efteruddannelse af lærere, pædagoger og skoleledere inden for alle folkeskolens fag og områder. Der kan også søges til udvikling af undervisningsmetoder og hjælpemidler.

Ansøgningsfristen for forårets ansøgningsrunde er den 22. april 2015.

Prioriterer volumen og samarbejde

Fonden forventer i denne ansøgningsrunde at give støtte til både store og små projekter men vil i højere grad prioritere større, tværgående samarbejder på en række områder.

”Vi vil gerne opfordre skoler og kommuner til at gøre brug af hinandens styrker og erfaringer. Der er flere emner på folkeskoledagsordnen lige nu, hvor det er helt oplagt at gå sammen om fælles kompetenceløft på tværs af kommunegrænserne. Med donationen har vi endda mulighed for støtte projekter, der kan give et samlet løft i en hel landsdel”, siger Henrik Tvarnø, direktør i A.P. Møller Fonden og formand for Vurderingsudvalget, der bevilger midler til projekter i folkeskoledonationen.

Fortsat over 750 mio. kr. til rådighed i donationen

Folkeskoledonationen bliver indtil videre uddelt i to ansøgningsrunder om året og løber over 4-6 år. Direktør Henrik Tvarnø understreger, at Fonden ikke ønsker at forcere bevillinger, og at der stadig vil være penge til rådighed til ambitiøse og gennemarbejdede projekter både et, to og tre år frem.    

”Når vi gennemgår en ansøgning er vores spørgsmål altid, om projektet forventes at have en varig positiv effekt på elevernes læring og trivsel. Det kan tage tid at udarbejde sådan et projekt, og vi venter gerne”, udtaler han.

Om folkeskoledonationen

A.P. Møller Fondens folkeskoledonation på en milliard kr. skal gøre den danske folkeskole endnu bedre.

Fonden har indtil nu bevilget støtte til i alt 52 projekter og er fortsat i dialog med en række ansøgere fra efterårets ansøgningsrunde om en eventuel bevilling. Fonden forventer, at de to første ansøgningsrunder med ansøgningsfrister i 2014 vil resultere i støtte til ca. 70 projekter med et samlet bevillingsbeløb på 220-230 mio. kr.

 

 

 

Læs mere om ansøgningskriterierne til forårets ansøgningsrunde på apmollerfonde.dk/folkeskolen
For yderligere oplysninger kontakt sekretariatsleder Hans Kristian Kristensen, tlf. 33 63 34 11

Eleverne skal trives i skolen

Eleverne skal trives i skolen

Trivsel i skolen har betydning for, hvor godt man lærer. Derfor måles trivslen netop nu på alle landets folkeskoler. Frem til og med den 20. marts 2015 gennemføres en national trivselsmåling blandt alle folkeskoleelever fra børnehaveklassen til og med 9. klasse.

I trivselsmålingen skal elever i indskolingen svare på 20 spørgsmål, mens elever på mellemtrinnet og i udskolingen skal svare på 40 spørgsmål. Spørgsmålene handler blandt andet om mobning, uro i klassen og skolens undervisningslokaler. Som elev får man klassens resultater præsenteret af sin lærer.

Måske har din klasse allerede deltaget i trivselsmålingen. Hvis ikke, kan du spørge én af dine lærere, hvornår I skal være med.

Målingen skal være årligt tilbagevendende og give kommuner og skoler landet over et redskab til at arbejde med trivslen på skolen eller i de enkelte klasser. Danske Skoleelever har været involveret i udviklingen af trivselsmålingen.

Du kan læse mere om trivselsmålingen her http://uvm.dk/Den-nye-folkeskole/En-laengere-og-mere-varieret-skoledag/Trivsel-og-undervisningsmiljoe/National-maaling-af-elevers-trivsel.