Podcast - DSECast

  • SEKcast, Sæson 2, Episode 1! by Jonas, William, Carl, Kate, Johannes og Toke
    Johannes og Toke har fået besøg af kompetence teamet, der er info, grin og Kate quacker der ud af!
    Oprettet: 2014-08-29 11:55:54
  • DSEcast Sæson 2, Episode 1! by DSECast
    Johannes, Toke og Miranda laver deres allerførste podcast, og får snakket om hvad DSE egentligt har gang i for tiden!
    Oprettet: 2014-08-18 11:31:10
Udskriv

Ny forskning: Karakter hjælper ikke

Kun de dygtigste elever bliver bedre af at få karakterer. Resten af eleverne er enten upåvirkede eller klarer sig direkte dårligere af at få karakterer, viser ny svensk forskning. Drengene bliver hårdere ramt af karakterer end piger.

 Det viser forskning af den svenske forsker Alli Klapp, der har fulgt 7000 elever, hvoraf halvdelen fik karakterer i 6. klasse og den anden halvdel ikke gjorde. Undersøgelsen viser, at kun de seks procent højestpræsterende elever blev positivt påvirket af karaktergivningen.

Drengene har højere selvopfattelse

Køn og baggrund spiller ind i forhold til, hvordan karaktererne påvirker børnene. Drengene blev generelt negativt påvirket, mens pigerne var mere upåvirkede. Højtpræsterende elever med lav socioøkonomisk baggrund fik bedre resultater, mens lavtpræsterende elever med høj socioøkonomisk baggrund klarede sig dårligere, efter de var begyndt at få karakterer.

Årsagen kan være, at børnenes selvopfattelse og motivation bliver påvirket af karaktererne, og drenge har generelt en højere opfattelse af hvad de kan, end pigerne har.

"Det kan forklare hvorfor drenge reagerer mere negativt på at få karakterer end piger. Forskellen mellem forventning og resultatet er større, slår hårdere og påvirker resultaterne i 7. klasse negativt", siger Alli Klapp til L.