Udskriv

Undervisningsmiljø

I Danmark har vi en undervisningsmiljølov, der sikrer alle elever et godt og sundt miljø at modtage undervisning i. Eller, det var i hvert fald meningen med loven. I praksis er det ikke andet end en hensigtserklæring, der ikke gør nogen forskel, bortset fra at politikerne får noget de kan gemme sig bag.
    


Man skulle tro at vi, i det 21. århundrede, var i stand til i hvert fald at sørge for at landets skoleelever havde de fysiske rammer, der er nødvendige for at de kan undervises, og modtage læring, blive rigtig kloge, og senere bruge den viden til at få sig et job, betale skat til staten, og på den måde sørge for vores alle samens velfærdssamfund. Hvis man hører på mange politikeres intentioner med skolen, så skulle man i hvert fald tro at den simple del, der handler om det klasselokale hvor vores unge mennesker skal lære alle disse ting, ville være i orden.

Men nej. Efter utallige undersøgelser, der alle viser at antallet af elever, lyset, udluftningen og rengøringen har en indvirkning på elevers læring, er der stadig skoler hvor der sidder op til 35 elever i en klasse, hvor elever dagligt får hovedpine af luften i klasselokalet, og hvor toiletterne er så klamme, at enhver anden arbejdsplads ville anmelde rengøringen for tjenesteforsømmelse. Mønstret er klart: når det kommer til undervisningsmiljø, har nogle kæmpe problemer der skal løses, vi som elever skal lære ordentligt.

Og hvordan gør man så det? Jo, opskriften er faktisk rimelig simpel; man laver en ny lov, der rent faktisk sætter nogle konkrete bestemmelser for hvor mange elever der må være i en klasse, hvordan udluftningen skal være, og vigtigst af alt: man sørger for at der er nogen der tjekker op på at skolerne overholder de fastsatte bestemmelser.

Så tænker du måske ”det lyder da rimelig ligetil”, og det er det faktisk også. Alle arbejdspladser har bestemmelser for deres arbejdsmiljø, og et tilsyn der sørger for at de bestemmelser bliver overholdt, og absurd nok så har skolelærere og skoleledere også bestemmelser for deres arbejdsmiljø. Derfor er det heller ikke så svært at sørge for at elevernes undervisningsmiljø, også er i orden. Så det eneste det kræver for at få en ny undervisningsmiljølov, der faktisk gør en forskel, er politisk vilje. Og jeg kan fortælle jer; hvis ikke den findes hos politikerne, så skal vi i fællesskab nok sørge for at den kommer!