Udskriv

IT, er det fremtiden?

  I denne måned har jeg været en tur til USA med næstformanden Trisse, for at hente inspiration og opleve hvordan skolerne fungerer derovre.

 

AF VERA ROSENBECK FORMAND FOR DANSKE SKOLEELEVER

Gennem hele turen blev vi introdukseret for mange interessante synsvinkler og anderledes måder at tackle tingene på, der har givet rigtig meget stof til eftertanke. Èn af de emner, der specielt fangede mig på vores tur, var IT i folkeskolen.

Vi unge er jo blevet pretty much afhængelige af internettet, og de fleste af os bruger ret meget af vores tid foran skærmen. Er vi det, fordi vi er blevet dovne? – Det tror jeg ikke. Vi har bare forstået at benytte os af alle de millioner muligheder internettet kan tilbyde. Computeren giver os en masse fordele. Fordele vi aldrig vil kunne få ud af en bog eller et slidt verdenskort, som jo er de ting vi får stillet til rådighed i skolen i dag.

Til GF’10 vedtog vi resolutionen ”Computeren – en naturlig del af undervisningen”, der smukt beskriver, hvorfor vi i større grad skal have IT inddraget i den danske folkeskole. For som der står i resolutionen, så er det langt mere praktisk at have sit skema, sine opgaver og notater ét klik fra sig hele tiden, end at slæbe rundt på bunker af kopiark.

Det skal vi gøre op med! Jeg tror, den danske folkeskole er klar til forandring -og forandring skal der til! For godt nok står der på undervisningsministeriets hjemmeside, at IT allerede er en integreret del af folkeskolen, og jo, jeg har da også lavet et par nationale tests og PowerPoints i min skoletid. Men spørger du mig, så er det langt fra nok.

Når jeg ønsker mere IT i folkeskolen, så er det ikke bare den ene gang om ugen hvor der er en opgave der skal skrives hjemmefra, så er det som en del af den daglige undervisning i klassen.

Det er ikke noget der kan gøres på én dag. Det kræver at både os elever, lærerne og ikke mindst politikerne vælger at prioritere det. Og hvis de ikke gør det nu, så ser jeg det som min og din opgave, at sørge for at bringe det på dagsorden, så vi kan blive ved med at kæmpe for den skole i verdensklasse, som vi alle ønsker.