Udskriv

Elever: Gør op med middelalderskolen – sæt IT-bølgen i gang

Elever: Gør op med middelalderskolen – sæt IT-bølgen i gang

 

Elendige computerfaciliteter, IT-ansvarlige der registrerer elevers netadgang, og lærere der ikke aner hvordan man bruger en computer aktivt i undervisningen, er dagligdag for elever på landets grundskoler. 

Elever: Gør op med middelalderskolen – sæt IT-bølgen i gang

 

Elendige computerfaciliteter, IT-ansvarlige der registrerer elevers netadgang, og lærere der ikke aner hvordan man bruger en computer aktivt i undervisningen, er dagligdag for elever på landets grundskoler.

 

Stop begrænsningerne og lær at udnytte og inkorporere de nye digitale muligheder i undervisningen, lyder opfordringen fra Danske Skoleelever (DSE): ”Vi lever i det 21. Århundrede, og det ville ikke skade, at vores grundskoler og undervisningen afspejlede det faktum” sådan lyder den kontante udmelding fra elevorganisationens formand, Vera Rosenbeck.

 

Danske Skoleelever mener, at skolerne satser alt for lidt på at benytte IT og internettet i undervisningen. Skolerne sætter i stedet hindringer op for, at eleverne bruger digitale medier i løbet af skoledagen.

 

”I stedet for at blive IT-forskrækkede og overvåge elevernes brug af computere, burde skolerne aktivt inkorporer IT i undervisningen og skabe dialog med eleverne om, hvordan medierne bedst kan benyttes. Der er en lang række uudnyttede muligheder i netop disse medier, og skolerne overser dem og bruger i stedet forbud til at styre elevernes brug af IT.” siger Vera Rosenbeck.

 

Økonomiske midler sætter ofte en stopper for udviklingen af IT-faciliteter på skolerne. Undervisningsministeriet har afsat 500 millioner kroner til at give folkeskolen et IT-løft1. Pengene falder på et tørt sted, men er ifølge Vera Rosenbeck ikke nok:

 

”500 millioner kroner rækker ikke langt, når der findes over 1400 skoler i Danmark, hvor mange lider under IT-faciliteter produceret i slut-halvfemserne. Det er brug for omfattende saltvandsindsprøjtninger, for at skolerne kan følge med tempoet i samfundet,” slutter Vera Rosenbeck.